Acneea

cystic-acneAcneea este o afecțiune a pielii produsă prin astuparea porilor, cauzată creșterii secreției de sebum. Statisticile arată ca aproximativ una din cinci persoane prezintă acnee la vârsta adultă, femeile fiind mai afectate decât bărbații. Cu toate acestea, cei mai expuși la acnee rămân adolescenții, în special, cei cu vârsta până în 18 ani.

Generalități despre acnee

Chiar dacă este o afecțiune autolimitativă, ușor de tratat, acneea cauzează un prejudiciu estetic major. Afecțiunea este caracterizată prin apariția unor leziuni ale pielii, numite comedoame sau coșuri, sub formă de noduli cenușii, cu sau fără colecții purulente în vârful leziunilor. Netratate corespunzător, leziunile pot lăsa cicatrici.

Cauzele acneei

Activitatea hormonală, glandele sebacee hiperactive, bacteriile din interiorul porilor, acumularea celulelor moarte pe suprafața pielii, pastilele anticoncepționale, medicamentele, cosmeticele parfumate și pe bază de uleiuri – toate acestea pot sta la baza apariției acneei.

Tipuri de acnee

• puncte albe (sunt mici și rămân sub piele)
  • puncte negre (sunt vizibile pe suprafața pielii)
  • papulele (umflături mici și solide ieșite la suprafața pielii)
  • pustulele (coșuri cu puroi)
  • chisturile (coșuri cu puroi, dureoroase, ce pot lăsa cicatrici)
  • maculele (dispar după cateva zile, fără tratament)

Tratamentul acneei

În funcție de severitatea acneei se alege tipul tratamentului. Acesta poate fi sub formă de creme, geluri cu proprietăți antibiotice, antiinflamatorii, retinoizi, tratament hormonal. Tratamentul se dovedeste ineficient fără abordarea unui stil de viață sănătos și a unei alimentații corespunzătoare, bazată pe alimente proaspete, naturale și lipsite de aditivi. Cea mai bună metodă de evitare a acneei rămâne îngrijirea corectă a tenului (curățarea tenului în fiecare dimineață și seară, cu apă). În cazul în care afecțiunea nu dispare după o perioadă de câteva săptămani de la aplicarea tratamentului, prezența la medic este obligatorie. Se poate recomanda un tratament personalizat.

Acneea juvenilă

Acneea juvenilă este cea mai frecventă formă de acnee și afectează aproximativ 80% din adolescenți. În general, acneea juvenilă se vindecă de la sine, odată ce adolescenții împlinesc vârsta de 19 ani. Principala cauză a acneei juvenile este dereglarea hormonală. Secreția sebacee și de estrogeni produși de către glanda suprarenală și de testicul sau de ovar, se intensifică în perioada adolescenței.

Acneea juvenilă apare, mai ales, în zonele cu mare concentrație de glande sebacee, în special față, gât, piept și spate. Tratamentul pentru acneea juvenilă nu diferă față de cel pentru accnea adulților. Se recomandă întreținerea adecvată a corpului (curățarea tenului cu apă și săpun sau produse speciale pentru acnee). În plus, expunerea cu moderație la soare este benefică pentru tratarea acneei.

Cele mai multe tratamente (creme, geluri) conțin preoxidul de benzonil, retinoizi topici, acid salicilic și acid azelaic.

Acneea la adulți

Acneea nu este comună doar adolescenților. Mulți adulți suferă de această afecțiunea a pielii, mai ales femeile cu vârste între 40 și 50 de ani. În cazul acesta, accnea este sub formă rozacee și afectează nasul și pomeții (aspect de eczemă și pustule).

Dacă principala cauză a acneei la adolescenți este dereglarea hormonală, la adulți, acneea apare, în principal, din cauza stresului și a alimentației necorespunzătoare. De asemenea, apariția acneei la adulți poate fi influențată de administrarea medicamentelor (în special, anticoncepționale) sau de sindromul ovarelor polichistice.

Vindecarea accnei la adulți se realizează pe baza tratamentelor dermatologice, cosmetice sau naturiste. Se recomandă consultul dermatologic de urgență, dar și evitarea dulciurilor, a cafelei, piperului, alcoolului și condimentelor.