Chirurgia mâinii

chirurgia-mainiiRupturi de tendoane la nivelul degetelor

Tendoanele sunt structuri fasciculare, de culoare albă, formate din țesut conjunctiv fibros cu ajutorul cărora mușchii se leagă de oase, de exemplu mușchii antebrațului de oasele degetelor. Patologia tendoanelor este variată, astfel anumite boli pot determina poziții vicioase ale degetelor, precum degetul în resort sau degetul în ciocan. Traumatismele reprezintă o altă cauză care pot duce la rupturi de tendoane. Tratamentul recomandat este cel chirurgical și permite reluare funcției degetelor.

Tenosinovita stenozantă (Trigger Finger / degetul în resort) reprezintă boala care afectează tendoanele și structurile anulare care învelesc și ancorează la os, în urma unui proces inflamator a tendonului și a tecii acestuia. Această patologie determină apariția așa numitului deget în resort. Cauzele principale sunt artrita reumatoida, diabetul zaharat, amiloidoza și sindromul de tunel carpian. Simptomele resimțite de către pacient sunt durere la aplicarea de presiune în zona respectivă și discomfort la baza degetului afectat. În timp pot să apară episoade de blocaj ale degetului.

Conduita terapeutică este stabilită după un examen clinic de către chirurg. Tratmentul are ca scop reluarea activității mișcărilor digitale și dispariția durerii.

Tratamentul non-chirurgical constă în purtarea unei orteze/atele sau administrarea de substanțe antiinflamatorii, pentru a reduce inflamația din jurul tendonului flexor și a tecii acestuia. Daca tratamenul non-chirurgical nu este eficient, atunci este recomandat cel chirurgical, care constă în deschiderea inelului de la baza degetului, astfel este permisă glisarea tendonului la nivelul tecii. Procedura este minim invazivă, realizată sub anestezie locală și efectele sunt vizibile imediat postoperator. Durerea și discomfortulul pot să persiste o perioadă de timp în funcție de pacient. În anumite cazuri este recomandată kinetoterapia postoperatorie pentru restabilirea funcției degetului.

Degetul în ciocan este o leziune a tendonului extensor, localizată la nivelul degetului, apărută în urma unei forțe puternice aplicată pe vârful degetului. Acest lucru poate determina ruperea tendonului sau dezinserția acestuia, câteodată și cu un fragment osos. Rezultatul este imposibilitatea îndreptării degetului. Degetul afectat este dureros, inflamat și poate prezenta echimoze, mai ales când este asociat cu o fractură. Vârful degetului este îndoit și nu poate fi îndreptat în mod voluntar de către pacient.

Tratamentul non-chirurgical constă în aplicarea de gheață local și imobilizarea degetului cu ajutorul unei orteze/atele. Dacă la evaluarea clinică de către unul dintre chirurgii noștri, simptomele persistă și nu este recăpătată funcția degetului, este necesar tratamentul chirurgical. Acesta constă în repararea tendonului lezat prin dedublarea sa cu o grefă de tendon, precum și montarea de tije sau broșe dacă avem asociată și o fractură. În anumite situații poate fi necesar și o recuperare postoperatorie, pentru recâștigarea mobilității degetului. Chirurgul va explica pacientului exercițiile necesare care trebuie efectuate postoperator. Tot el va stabili tipul tratamentului care este benefic pentru pacient.

Neuroliza

Neuroliza este tehnica chirurgicală prin care se decomprimă un nerv. De exemplu, un nerv poate fi comprimat, apăsat de către o formațiune fibroasă, de către o tumoră benignă sau malignă sau de alte procese exansive. Ca urmare, pe traiectul nervului respectiv se va simți fie durere, fie o pierdere a sensibilității, furnicături sau, uneori tulburări motorii. În clinica noastră, sub control anestezic local, pot fi rezolvate comprimările de nervi de la nivelul degetelor.

Tenoliza

Tendoanele sunt niște cordoane conjuctive, foarte dure, care ancorează mușchii pe os. Atunci când un mușchi se contractă, prin intermediul tendonului, osul se va mișca. Dacă, din diverse motive, tendonul nu are libertate de mișcare, de exemplu din cauza unor aderențe fibroase care îl țin pe loc, contracția mușchiului nu se va transmite osului așa cum trebuie. Aceasta va rezulta în mișcări compromise. De exemplu, mișcări limitatea ale degetelor. Tenoliza reprezintă eliberarea tendonului de aderențele fibroase care îi limitează mișcarea. În clinica noastră, se poate efectua tenoliza la nivelul degetelor sub anestezie locală.

Chisturile sinoviale (tenosinoviale și artrosinoviale) ale mâinii sau piciorului

Chisturile sinoviale reprezintă niște formațiuni benigne rotunde sau ovalare care conțin în interior lichid sinovial. Acestea se localizează frecvent la nivelul articulațiilor, caz în care se numesc chisturi artrosinoviale, sau la nivelul tendoanelor, caz în care se numesc chisturi tenosinoviale. De obicei nu sunt dureroase, dar câteodată se pot inflama și cauza durere. De asemenea, dacă sunt localizate mai superficial, acestea pot fi vizibile, mobile sau nu, moi sau dure. Dimensiunile chistului nu sunt constante în timp, ele putând fi mai mari sau mai mici, în funcție de secreția și resorbția lichidului.

Tratamentul se face în funcție de simptomatologie – dacă există durere sau dacă limitează mișcările mâinii – sau în funcție de aspectul estetic. Chistul se poate puncționa cu un ac fin cu care se aspiră lichidul conținut, astfel obținându-se decomprimarea lui și reducerea dimensiunilor. Rezultatele sunt bune, dar recidivele sunt destul de frecvente.

Daca simpotomatologia totuți nu dispare sau dacă după aspirare chistul reapare, se indică excizia chirurgicală a acestuia. Excizia se face sub control anestezic local, rezultatele fiind mai bune ca în cazul aspirării, dar, cu toate acestea, există încă o șansă ca chistul să reapară. În urma exciziei, se indică examenul anatomopatologic al chistului pentru a elimina orice suspiciune de transformare malignă.